MARAT/SADE de Peter Weiss

    Evenimentul nu are loc in aceasta perioada
  • Teatrul Radu Stanca
  • Program Teatrul Radu Stanca
MARAT/SADE de Peter Weiss

REGIA: Charles Muller;
TRADUCEREA: Ana Mureşanu;
SCENOGRAFIA: Dragoş Buhagiar;
MUZICA: Vasile Şirli;
COREGRAFIA: Adriana Bârză;
DISTRIBUŢIA: Marius Turdeanu, Adrian Matioc, Diana Fufezan, Serenela Mureşan, Ciprian Scurtea, Ioan Paraschiv, Dan Glasu, Vlad Robaş, Eduard Pătraşcu, Cătălin Pătru, Veronica Arizancu, Cristina Ragos, Raluca Iani, Cendana Trifan, Cristina Stoleriu/Ema Vețean, Daniel Plier, Cătălin Neghină, Codruţa Vasiu, Dana Taloş, Mihai Coman, Viorel Raţă, Liviu Vlad.


LIGHT DESIGN: Dragoş Buhagiar şi Lucian Moga;
ASISTENT DECOR: Tiberius Petre Trifan;
ASISTENT COSTUME: Irina Chirilă

SPECTACOL REALIZAT ÎN COPRODUCŢIE CU THÉÂTRE MUNICIPAL DE LA VILLE D’ESCH-SUR-ALZETTE (LUXEMBOURG).

Radical, anarhic şi emoţionant, celebrul text al lui Peter Weiss, câştigător al premiului Tony pentru cea mai bună piesă a anului 1966, este produs în premieră la Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu, într-o propunere originală a regizorului luxemburghez Charles Muller. Scenografia spectacolului este semnată de Dragoş Buhagiar, iar muzica originală este creaţia maestrului Vasile Şirli.
Aflat la azilul Charenton, Marchizul de Sade pune în scenă o piesă care prezintă ultimele ore din viaţa lui Jean-Paul Marat, unul dintre cei mai radicali scriitori şi politicieni ai Revoluţiei Franceze. Alături îi stau pacienţii azilului de boli mintale, obligaţi să „interpreteze“ personaje cheie ale celei mai celebre revoluţii din istoria europeană, în faţa şi pentru distracţia înaltei burghezii pariziene. Acţiunea piesei lui Sade are loc în baia ospiciului, desfăşurată cu permisiunea domnului Coulmier, directorul stabilimentului, o întruchipare a dictatorului care îşi exploatează „supuşii” pentru atingerea propriilor interese: faima de a fi considerat un conducător progresist. Suntem martorii unui dialog între două modele de gândire: Marat este avocatul dreptăţii poporului suprimat de o clasă de conducători corupţi, o dreptate care cere solidaritate oarbă şi care trebuie satisfăcută indiferent de costurile şi sacrificiile umane, iar Sade pledează pentru libertatea individuală absolută, detaşarea de realitatea imediată şi certitudinea că există doar „adevărurile schimbătoare ale propriilor experienţe”.
Textul lui Peter Weiss este aproape în întregime „un teatru în teatru”. Dacă piesa lui Sade reprezintă o critică a practicilor violente ale Regimului Terorii condus de Robespierre (5 septembrie 1793 – 28 iulie 1794) şi, astfel, o demonstraţie a eşecului idealurilor revoluţionare, rezumate în formularea „Libertate, Egalitate, Fraternitate!“, Peter Weiss transformă piesa sa într-o critică extinsă a terorii instituite de om în căutarea oricărei utopii politice.
Spectacolul de la Sibiu relatează în esenţă istoria unui eşec: eşecul unei utopii politice şi a imposibilităţii libertăţii individuale. Actualitatea sa se va simţi în orice ţară în care cetăţenii săi sunt nemulţumiţi de politicienii care îi conduc, iar frumuseţea şi dramatismul său vor fi înţelese de toţi cei care au trăit sentimentul revoltei.

durata aproximativă: 1h30min
preţ bilete: 20 lei; 15 lei

Când se repetă acest eveniment:
    Evenimentul nu se repetă în următoarele 6 luni


5